سایت کاوه خان

ساخت وبلاگ

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

شهرنوش پارسی‌پور

رمان «کمی بهار» در سال ۱۳۱۲ آغاز می‌شود؛ دو سال پیش از کشف حجاب. اردکان در این رمان صحنه‌ای‌ است که در آن و در قالب یک «ساگای خانوادگی» تاریخ ایران رقم می‌خورد.

KAMIB01

خانم پارسی‌پور در این رمان می‌خواهد نشان بدهد که چگونه تحولات زن ایرانی در طول تاریخ، منجر به تحول مردان نیز می‌شود. «کمی بهار» همانطور که به‌تدریج نوشته می‌شود، در «رادیو زمانه» هم به شکل کتاب گویا در اختیار خوانندگان و شنوندگان قرار می‌گیرد.

شماره ۱۳۵ از این مجموعه را می‌توانید بشنوید. خلاصه این بخش چنین است:

ایرج مقدارى پول به راحله خانم صیغه مهدى برادرش مى‌دهد و بعد با وحشت متوجه مى‌شود که او از ازدواج قبلى‌اش چهار بچه دارد که با مادرش زندگى مى‌کنند. بعد در اداره آرین اشکانى به او تلفن مى‌کند و اطلاع مى‌دهد که از آمریکا برگشته است. ایرج‌‌ همان روز به دیدار آرین اشکانى مى‌رود. آرین با الیزابت امریکایى ازدواج کرده که زن بسیار زیبایى است. یک پسر نیز به نام مینوچهر دارد که بسیار زیباست. بعد متوجه مى‌شود که زنش دارد به چشم خریدارى به ایرج نگاه مى‌کند. از این مسئله خوشش نمى‌آید. کمى از سیاست حرف مى‌زنند و آرین اشکانى مى‌گوید که کمونیست‌ها غوغاى زیادى به راه انداخته‌اند و اطلاع مى‌دهد که آمریکایى‌ها از کمونیسم به شدت مى‌‌ترسند و…

مطلب را به بالاترین بفرستید: ارسال به بالاترین

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 154 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:34

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، پر کردن شکاف اصلاح‌طلبان با حاکمیت را برنامه ادامه‌دار این گروه عنوان کرد و از نهادهای دولتی و امنیتی خواست که در کار مجلس دخالت نکنند.

Aref-Larijani

محمدرضا عارف یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای پایان دادن به ریاست هشت ساله لاریجانی در مجلس شورای اسلامی است.

محمدرضا عارف که گزینه اصلی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای ریاست دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، در گفت‌وگو با روزنامه شرق – پنجشنبه 30 اردیبهشت – راهکار اصلاح‌طلبان برای اداره مجلس را «دموکراتیک و با مشارکت همه فراکسیون‌ها» اعلام کرد و گفت: «ما نمی‌گوییم چون اکثریت داریم باید همه مسئولیت‌های مجلس در اختیار ما باشد، چون معتقدیم این کار جواب نمی‌دهد.»

او در باره پیشبرد برنامه‌های وعده‌ داده شده در تبلیغات انتخابات مجلس هم گفت که  ما «برجا» (برنامه جامع اصلاح‌طلبان) را بر اساس سیاست‌های کلی نظام نوشتیم و تلاش می‌کنیم برنامه را بر اساس اشتراکات همه فراکسیون‌ها پیش ببریم.

رئیس بنیاد باران دلیل قرار گرفتن برخی از نامزدهای اصول‌گرایان در فهرست امید را « توجه به ضرورت نزدیکی بیشتر نیروهای اعتدالی» عنوان کرد و گفت: «ما می‌دانستیم که برخی از این افراد در هنگام انتخاب رئیس حتما به ما رأی نمی‌دهند.»

او «عقلانیت و همگرایی» را یکی دیگر از علل حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی دانست و گفت: «ما می‌خواهیم برای رسیدن به همگرایی حداکثری پیش‌قدم باشیم. ما برای این همگرایی دست خودمان را به سوی طرف مقابل دراز کرده‌ایم.» عارف افزود که اصلاح‌طلبان تا کنون جوابی در این زمینه نگرفته‌اند.

محمدرضا عارف در این مصاحبه گفته است که اصلاح‌ظلب‌ها  از سال ٩٢ روندی را شروع کرده‌اند که حداقل برای ١٠ سال باید ادامه پیدا کند: «بین ما و بخشی از حاکمیت یک شکاف تحمیل شده و ما می‌خواهیم این را مرمت کنیم.»

جدایی برخی از نمایندگان از فراکسیون امید در حالی که با حمایت این گروه به مجلس راه یافته‌اند، یکی از مسائلی است که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در نخستین گام با آن روبرو شده‌اند.عارف در واکنش به این مسئله ابراز امیدواری کرد که هر کس با “لوگوی ائتلاف امید” به مجلس آمده وارد فراکسیون امید شود.

عارف در بخش دیگری از این گفت‌وگو به صراحت از نهادهای امنیتی و دولت خواست که در کار مجلس دخالت نکنند: «بگذارند مجلس در رأس امور بماند و بپذیریم این ٢٩٠ نفر را مردم به عنوان نماینده خود انتخاب کرده‌اند…این‌ها قیم نمی‌خواهند.»

وعده تلویحی تلاش برای رفع حصر

رئیس بنیاد باران در بخش دیگری از این گفت‌وگو  عنوان کرد که نه تنها به وعده‌هایی که در سال گذشته مطرح کرده بلکه به برنامه‌های اعلام شده در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ هم پایبند است.

محمدرضا عارف بدون نام بردن از مسئله حصر موسوی، رهنورد و کروبی مدعی شد: «آن مسئله داشت حل می‌شد اما برخی موضع‌گیری‌هایی کردند که مانع شد.»

خبرنگاران شرق از او پرسیده‌اند که آیا فکر می‌کند این موضوع در مجلس دهم حل می‌شود یا خیر.  عارف در پاسخ گفته است که حل این مسئله به لحاظ قانونی در حیطه اختیارات مجلس نیست،  اما با جایگاهی که ما برای رئیس و دیگر نمایندگان مجلس متصور هستیم “می‌گویم که بله، ما باید این مسائل را حل کنیم و اصلا راهی جز حل‌ کردنش نداریم.”

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 146 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:34

ملیحه حسینی، همسر احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، از «بی‌خبری مطلق» از همسرش پس از انتقال از بند هشت زندان اوین به مکان نامعلوم خبر داده است.

ehsan

ملیحه حسینی ۳۱ اردیبهشت ماه در صفحه ایسنتاگرام خود نوشته که احسان مازندرانی پیش از انتقال به مکانی نامعلوم، «وصیت‌نامه» خود را برای او پست کرده است.

او در این پست اینستاگرامی کوتاه نوشته است: «نمی‌دونم با تو چه کردند که تصمیم گرفتی وصیت‌نامه بنویسی و برایم پست کنی و بعدش بی‌خبری مطلق»

ملیحه حسینی پیشتر خبر داده بود که در مراجعه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به او گفته‌اند که به دستور قاضی مقیسه، احسان مازندرانی به بند ۲ الف زندان اوین که در اختیار سپاه است منتقل شده، اما پس از مراجعه خانم حسینی به زندان، به او گفته‌اند که همسرش در بند ۲ الف نیست و  پاسخ دیگری هم به او نداده‌اند.

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان است که ۱۱ آبان ماه سال گذشته بازداشت شد. آفرین چیت‌ساز، یادداشت‌نویس روزنامه ایران، سامان صفرزایی، دبیر بین‌الملل نشریه اندیشه پویا و عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز همان روز بازداشت شدند و هیچ‌کدام از آن‌ها تاکنون آزاد نشده‌اند.

این افراد همگی در راستای یک  پروژه امنیتی که مقام‌های قضایی و امنیتی ایران از آن با نام «نفوذ» یاد می‌کنند.

بر اساس حکم دادگاه که اوایل اردیبهشت ماه امسال صادر شد، احسان مازندرانی به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بیشتر بخوانید: چهار روزنامه‌نگار ایرانی در مجموع به ۲۷ سال زندان محکوم شدند

سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF)، در بیانیه‌‌ای محکوم شدن این روزنامه‌نگاران در ایران را «قاطعانه» محکوم و از افراد بازداشت شده به عنوان قربانیان موج بازداشت ۱۱ آبان ماه سال گذشته یاد کرد.

احسان مازندرانی پیش از این نیز در اسفند ۱۳۹۱ در پی موج بازداشت روزنامه‌نگاران در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت و پس از حدود سه هفته با سپردن وثیقه از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

او بر اثر شرایط زندان به «بیماری ریوی» نیز مبتلا شده است.

بیشتر بخوانید: روزنامه‌نگار زندانی به «بیماری ریوی» دچار شده است

ایران با ٣۶ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ است.

این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١۵، از میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۳ قرار دارد.


در همین زمینه:

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 149 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:34

بامداد جمعه ۳۱ اردیبهشت شهاب حسینی و ترانه علیدوستی، بازیگران فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی برای حضور در جشنواره فیلم کن از فرودگاه بین‌المللی خمینی در تهران به سوی فرانسه حرکت کردند. «فروشنده»، شنبه یکم خرداد در بخش اصلی جشنواره فیلم کن به نمایش گذاشته می‌شود.

شهاب حسینی و ترانه علیدوستی: به سوی کن...

شهاب حسینی و ترانه علیدوستی: به سوی کن…

شهاب حسینی، یکی از بازیگران فیلم «فروشنده» صبح جمعه عکسی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد با عنوان «به سوی کن»

«فروشنده» دومین فیلم ایرانی و آخرین فیلمی‌ست که در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید و سپس در سینماهای فرانسه اکران می‌شود.

تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی زندگی زن و شوهری را نشان می‌دهد که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس آمریکایی هستند. «مرگ فروشنده» از معروف‌ترین آثار آرتور میلر است که بارها در صحنه‌ها و کشورهای مختلف اجرا شده‌ است.

این فیلم ۱۸ مهرماه سال جاری پروانه ساخت گرفت. ابتدا قرار بود در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، اما نام این فیلم در فهرست فیلم‌های فجر قرار نگرفت. در جشنواره فیلم کن هم بعد از اعلام رسمی نامزدهای نخل طلا در فهرست فیلم‌های بخش اصلی گنجانده شد.

اصغر فرهادی پیش از سفر به فرانسه برای حضور در جشنواره فیلم کن اظهار امیدواری کرده بود که پخش کننده‌های ایرانی بتوانند امتیاز نمایش این فیلم را از کمپانی ممنتو بخرند. اکران این فیلم در ایران به این توفیق بستگی دارد، در حالی‌که فیلم‌های تبلیغی مانند «بادیگارد» حاتمی‌کیا همچنان در انتظار بازار جهانی به سر می‌برند.

جشنواره فیلم کن ۲۲ مه به کار خود پایان می‌دهد.

شصت و نهمین جشنواره فیلم کن:

اولین فیلم ایرانی کن: زندگی وارونه یک دختر شاداب در تهران

گلشیفته فراهانی: همسر بردبار یک راننده اتوبوس

پشت پرده بازار کن: فروشنده یا مشتری؟

شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم کن آغاز شد

کتایون شهابی، داور مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپا

فیلم‌های جشنواره کن معرفی شدند: یک فیلم از ایران

هفتمین فیلم اصغر فرهادی به جشنواره فیلم کن راه پیدا کرد

هفته منتقدان کن فیلم‌های برگزیده‌اش را اعلام کرد

فیلم جدید وودی آلن جشنواره کن را افتتاح می‌کند

جورج میلر، کارگردان استرالیایی رئیس هیأت داوران کن شد

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 137 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:48

در این ویدئو خواهیم دید که «درِ پشتی» یا Backdoor چیست و برای جلوگیری از حملات درِ پشتی چند راه را مرور می‌کنیم.

منبع: کنش تک

در همین زمینه بخوانید:

سیاهه باید و نبایدهای امنیتی کاربران اینترنت

شناسایی منابع معتبر امنیت در فضای اینترنت

آیا مورد حمله هکرها قرار گرفته‌ام؟

بدافزار چیست و چگونه می‌شود با آن مقابله کرد؟

نصب نرم‌افزارهای قفل‌شکسته و معضل آنتی‌ویروس

حملات فیشینگ؛ کلاهبرداری متداول

اپلیکیشن‌های مشکوک گوشی هوشمند


ویدیوهای آموزشی بیشتر را از اینـجـا ببینید.


برای دسترسی به آرشیو بخش امن گذر، اینـجا و همینطور اینـجا را کلیک کنید.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 168 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:48

پس از چند ماه چالش، سرانجام پارلمان ترکیه در رأی‌گیری نهایی به لغو مصونیت قضائی نمایندگان رأی مثبت داد. اکثریت بالای موافقان چنان بود که تغییر قانون اساسی در این زمینه نیز ممکن شد.

۳۷۳ نماینده از ۵۵۰ عضو پارلمان به به لغو مصونیت قضائی نمایندگان رأی مثبت دادند.

۳۷۳ نماینده از ۵۵۰ عضو پارلمان به به لغو مصونیت قضائی نمایندگان رأی مثبت دادند.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان رأی‌گیری نهایی پارلمان ترکیه درباره به لغو مصونیت قضائی نمایندگان، امروز جمعه ۲۰ مه / ۳۱ اردیبهشت انجام شد و طی آن ۳۷۳ نماینده از ۵۵۰ عضو پارلمان به آن رأی مثبت دادند. ۱۳۸ نماینده به آن رأی منفی دادند.

بدین ترتیب دو سوم آرای پارلمان برای لغو مصونیت قضائی نمایندگان به‌دست آمد و قانون اساسی نیز می‌تواند در این زمینه تغییر کند.

برای اجرای مستقیم این قانون جدید از طریق تغییر قانون اساسی، رأی مثبت بیش از دو سوم نمایندگان یعنی ۳۶۷ نفر لازم بود.

این طرح از طرف حزب حاکم «عدالت و توسعه» ارائه شد و بر اساس آن ماده ۸۳ قانون اساسی که مصونیت قضائی نمایندگان را تضمین کرده است لغو خواهد شد.

با موافقت پارلمان ۱۳۸ نفر از نمایندگان احزاب حاضر در پارلمان مشمول این قانون خواهند شد، از جمله ۵۰ نماینده از مجموع ۵۹ نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب مدافع حقوق کردها در پارلمان ترکیه.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، حزب دموکراتیک خلق‌ها را متهم به همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌کند اما این حزب می‌گوید هدف از لغو مصونیت قضائی نمایندگان پارلمان تلاش برای حذف نمایندگان این حزب از پارلمان و تعقیب قضائی آن‌ها است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان ترکیه روز جمعه پیش از رأی‌گیری نهایی پارلمان گزارش داد که گروهی از نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان به نشانه اعتراض سالن پارلمان را ترک کردند. آن‌ها فریاد می‌زدند ترکیه لائیک است و لائیک خواهد ماند.

پیش از این در ۲ مه / ۱۳ اردیبهشت عده‌ای از نمایندگان حزب حاکم «عدالت و توسعه» و حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان بر سر موضوع لغو مصونیت قضائی دعوا و کتک‌کاری کردند.

بیشتر بخوانید:

رأی مقدماتی پارلمان ترکیه به لغو مصونیت قضائی نمایندگان

آغاز رأی‌گیری درباره لغو مصونیت قضائی نمایندگان پارلمان ترکیه

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 150 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:48

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها در سال‌های اول پس از انقلاب سال ۵۷، گفته که با انقلاب فرهنگی مخالف بوده است: «در آن زمان دانشجویان قیام کردند و دانشگاه‌ها تعطیل شد و اسمش را انقلاب فرهنگی گذاشتند و این کار اشتباهی بود و من با آن مخالف بودم.»

Akbar-Hashemi-Rafsanjani

این اظهار‌نظر هاشمی به احتمال فراوان با واکنش‌ مخالفان او در قدرت همراه خواهد شد و جنجال‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

هاشمی در مراسم سی و چهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، همچنین ابراز امیدواری کرده که با تغییر رییس سازمان صدا‌وسیما، سیاست‌های این مجموعه که زیر نظر مستقیم رهبر ایران اداره می‌شود نیز تغییر کند.

او گفته که اگر مشکلی از دانشگاه آزاد به گوش صداوسیما  برسد در بوق می‌کند، اما خبرهای اساسی این دانشگاه جزو خطوط قرمز صداوسیماست: «ان‌شاءالله رییس جدیدی که به صداوسیما آمده است سیاستش عوض شود.»

هاشمی و نزدیکانش در قدرت، مدت‌هاست از سیاست‌های صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی انتقاد می‌کنند. یکی از دلایل این انتقاد‌ها، «تخریب» او، پوشش داده نشدن اخبار مربوط به او یا «سانسور شدنش» عنوان می‌شود.

عمده صحبت‌های رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در سالروز تاسیس این اما درباره ادامه فشارها بر دانشگاه آزاد بود.

او با اشاره به مصوبه جدید مجلس درباره دانشگاه‌ها، منشا این فشارها را «عده‌ای از پایداری‌ها» دانسته است: «هنوز هم می‌بینیم برخی‌ها برای دانشگاه آزاد مزاحمت ایجاد می‌کنند. در چند روز گذشته نیز عده‌ای از پایداری‌ها در مجلس شورای اسلامی نشستند و با طرحی که بر اساس آن، مصوب رشته‌ها را باید وزارت علوم انجام دهد طوری برنامه ریختند که به نوعی دست دانشگاه را ببندند.»

هاشمی از این افراد به عنوان کسانی یاد کرده است که اگر با چند نفر مخالف باشند، شهر را خراب می‌کنند به طوری که شاید آن چند نفر را زیر آوار ببرند.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، درباره وقف دانشگاه آزاد که در واکنش به تصمیم محمود احمدی‌نژاد برای در اختیار گرفتن مدیریت این مجموعه مطرح شد نیز گفته است: «ما می‌خواستیم این دانشگاه را وقف کنیم تا کسی دست درازی نکند، اما فعلا روند وقف دانشگاه را متوقف کرده‌اند. هما‌ن‌طور که مسجد برای کسی نیست، دانشگاه آزاد هم همین‌طور است.»

فارغ‌التحصیل شدن ۵۴ درصد از دانشجویان از دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور به عنوان یکی از دستاوردهای دانشگاه آزاد مطرح شده است.

به گفته هاشمی در زمان پیروزی انقلاب ۶۰ درصد مردم بی‌سواد بوده‌اند و دانشمندانی که بتوانند کشور را اداره کنند، به اندازه کافی وجود نداشته‌اند.

او درباره شرایط و نحوه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی هم گفته است که این موضوع تاسیس این دانشگاه را با روح‌الله خمینی در میان گذاشته و او تایید کرده که کار خوبی‌ست «اما خودتان باید پول پیدا کنید اما من هدیه کوچکی می‌دهم.»

هاشمی گفته است که با عبدالله جاسبی صحبت کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که با «کمک مردم« دانشگاهی تاسیس کنند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 151 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:20

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

ارتش مصر جمعه ۲۰ مه / ۳۱ اردیبهشت اعلام کرد که بقایای هواپیمای مفقود شده ایرباس ۳۲۰ متعلق به شرکت هوایی «اجیپت ایر» و وسایل سرنشینان آن را را یافته است.

EgyptAir

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش مصر در بیانیه‌ای گفت: «هواپیماها و ناوهای ارتش وسایل مسافران و بقایای هواپیما را در ۲۹۰ کیلومتری شمال شهر اسکندریه پیدا کردند.»

پیش از این یک بار مقامات سازمان هواپیمایی یونان از یافتن لاشه هواپیمای مفقود شده خبر داده بودند که شرکت هوایی «اجیپت ایر» آن را تکذیب کرد و اعلام کرد که جست‌وجوها همچنان ادامه دارد.

هواپیمای ایرباس ۳۲۰ مصری، متعلق به شرکت هوایی «اجیپت ایر» با ۶۶ مسافر و خدمه چهارشنبه شب ۱۸ مه / ۲۹ اردیبهشت در ساعت ۲۳ و ۹ دقیقه به‌وقت محلی از پاریس به مقصد قاهره پرواز کرد و در ساعت دو و ۴۵ دقیقه بامداد پنج‌شنبه ۱۹ مه / ۳۰ اردیبهشت ناپدید شد.

۵۶ مسافر از جمله ۳۰ مصری و ۱۵ فرانسوی و ۱۰ خدمه در این هواپیما بودند.

بیشتر بخوانید:

اثری از بقایای هواپیمای مفقود شده مصری نیست

مطلب را به بالاترین بفرستید: ارسال به بالاترین

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 152 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:20

با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه ورود زنان به محیط‌های کاری صورت گرفته، تبعیض جنسیتی هنوز در اروپا و آمریکا وجود دارد.

Gender-hands-equality

موسسه پژوهشی گلس‌دور در دسته بندی ۱۸ کشور اروپایی سوئد و نروژ را دارای بیشترین تعادل جنسیتی در محیط‌های کاری معرفی کرده و ایتالیا در این زمینه بدترین وضعیت را دارد.

تحقیق تازه گلس‌دور نشان می دهد که در کدام کشورها بیشترین برابری جنسی وجود دارد و در کدام شغل‌ها زنان کمترین میزان اشتغال را دارند و تفاوت دستمزد زنان و مردان چگونه با تشکیل خانواده و مادر شدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این پژوهش این مساله را با در نظر گرفتن ۱۲ شاخص شامل تعداد زنان و مردان شاغل، تعداد مدیران زن و شکاف جنسیتی در استخدام و شکاف جنسیتی در دستمزد بررسی کرده است.

کشورهای اسکاندیناوی سوئد، نروژ و فنلاند در این زمینه بهترین نتایج را به دست آورده‌اند و ایتالیا و یونان بدترین وضعیت را دارند. آمریکا تقریبا در میانه ایستاده و رتبه ۸ را در میان ۱۸ کشور به دست آورده است.

آلمان در میان ۱۸ کشور اروپایی رتبه‌ ۱۵ جدول را به دست آورده و  تعداد زنان مدیر در این کشور یا زنانی که در شغل‌هایی با تخصص بالا کار می‌کنند، کمتر از میانگین متوسط است.

پیش‌تر این وب سایت با توجه به تفاوت‌هایی مثل سن، میزان تحصیلات، سابقه کاری، عنوان شغلی و موقعیت، اعلام کرده بود که  فقط  ۵.۶ درصد شکاف عمیق بین زنان و مردان در زمینه اشتغال وجود دارد. اما این یافته توضیح نمی‌داد که تفاوت‌هایی مثل تعصبات فردی کارفرمایان و نحوه مذاکره با زنان و مردان و یا تفاوت‌های دیگر چه تاثیری در ایجاد شکاف جنسیتی در مشاغل دارد.

البته یافته‌های گلس دور در همه مشاغل شکاف ۵ درصدی را نشان نداده است. در برخی از مشاغل این شکاف بسیار بیشتر از ۵ درصد است؛ در مشاغلی مانند برنامه‌نویسی کامپیوتری، سرآشپزی و دندان پزشکی این شکاف ۲۸ درصد است.

در شغل‌هایی مثل مدیریت سطح بالا، این فاصله ۲۷ درصد است و در مشاغلی مانند تکنسین‌ پزشکی و خرده فروشی شکاف جنسیتی تا بیش از سه برابر نیز وجود دارد.

گزارش سال ۲۰۱۴ مجمع اقتصاد جهانی نشان می‌ دهد که ایران با کسب رتبه جهانی ۱۳۷ در بین ۱۴۲ کشور مورد بررسی، وضعیت مطلوبی در برابری جنسیتی در حوزه اشتغال ندارد.

بیشتر بخوانید: شکاف دستمزد زنان و مردان: در کدام شغل‌ها بیشترین اختلاف وجود دارد؟

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 180 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:33

محمد‌رضا فرهادی‌نیا، رییس روابط عمومی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در واکنش به خبر خودکشی یک دانش‌آموز دختر در مشهد، اخراج شدن یک هفته‌ای او از مدرسه را دروغ محض خوانده و گفته که چنین چیزی صحت ندارد.

khodkoshi1

عکس تزیینی‌ست

پدر این دانش‌آموز گفته بود که دخترش وسیله‌ای را به مدرسه برده که نباید می‌برده و مسئولان مدرسه با اطلاع از این موضوع با او تماس گرفته‌اند و دخترش را از مدرسه اخراج کرده‌اند.

مشخص نشده است که این دانش‌آموز چه وسیله‌ای را با خود به مدرسه برده که باعث شده یک هفته اخراج شود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، فرهادی‌نیا با اظهار تاسف از وقوع این حادثه گفته که این دانش‌آموز یک بی‌انضباطی در مدرسه انجام داده و به اولیای دانش‌آموز گفته شده که این مشکل وجود دارد و به نظر می‌آید اولیا درباره این موضوع با این دختر خوب برخورد نکرده‌‌اند. او اما در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:‌ «زمانی که این اتفاق برای دانش‌آموز افتاده، والدین او در مدرسه با مشاور در حال صحبت کردن در زمینه بی‌انضباطی دانش‌آموز بودند.»

این مقام مسئول هم مشخص نکرده که بی‌انضباطی انجام شده چه بوده است.

فرهادی‌نیا اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش پرسیده است که «آخر بچه ششم ابتدایی چه می‌داند خودکشی چیست؟ ما از بازپرس پرونده درخواست کردیم که ابعاد مختلف این حادثه را در اختیار ما بگذارد.»

این ادعا که دانش‌آموز ششم ابتدایی درباره خودکشی چیزی نمی‌داند در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمار موجود، در طول سال ۹۴، ۱۳ دانش‌آموز در ایران خودکشی کرده‌اند.

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم با تایید این آمار به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود: «در جامعه ۱۳ میلیونی دانش‌آموزی در یک سال ۱۳ مورد خودکشی رخ داده اما وضعیت قرمز و در حد بحران نیست.»

همزمان با انتشار خبر خودکشی این دختر دانش‌آموز مشهدی، هشتگ اعتراضی #استعفای_فانی برای طرح درخواست استعفای وزیر آموزش و پرورش (علی‌اصغر فانی) در توییتر فعال شد.

khodkoshoi

برخی کاربران هم همراه توییت‌های خود جدولی از خودکشی‌های دانش‌آموزان در طول ماه‌های گذشته منتشر کردند.

در این واکنش‌ها، آمار غیر‌رسمی ۷۲۰ خودکشی ناموفق دانش‌آموزان هم به میان آمده است.

رییس روابط عمومی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی اما گفته است: «این‌که این حادثه خودکشی بوده یا نه باید محاکم قضایی آن را تایید یا رد کنند، در ضمن این حادثه در جغرافیای مدرسه نبوده و در خانه اتفاق افتاده است.»

با وجود این واکنش آموزش و پرورش، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، دو هفته پیش و به دنبال انتشار خبر خودکشی سه مرد میان‌سال و سه دختر جوان و نوجوان، از گسترش آسیب‌های اجتماعی و افزایش افسردگی خبر داده بود و گفته بود که رسانه‌ها باید کمک کنند تا اپیدمی خودکشی از طریق خودکشی تقلیدی روی ندهد.

اپیدمی خودکشی گرچه در میان دانش‌آموزان خبرساز‌تر است، اما فقر و مشکلات اقتصادی، بیکاری، گسست هویتی، آنومی یا کمبود «حیات اجتماعی»، از دلایل اصلی افسردگی و اقدام به خودکشی در گروه‌های مختلف سنی به شمار می‌روند: چهار هزار و ۶۹  ایرانی در سال خودکشی می‌کنند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 142 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:33

اپوزیسیون ونزوئلا در جنگ قدرت با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور چپ‌گرای این کشور یک شکست حقوقی خورد. دیوان عالی این کشور قانون وضعیت اضطراری مورد نظر مادورو را تصویب کرد.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور چپ‌گرای ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور چپ‌گرای ونزوئلا

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوان عالی ونزوئلا پنج‌شنبه ۱۹ مه / ۳۰ اردیبهشت (به‌وقت محلی) با وضعیت اضطراری در این کشور که از سوی مادورو درخواست شده بود موافقت کرد و آن را مطابق با قانون اساسی دانست.

ونزوئلا در بحران شدید اقتصادی به‌سر می‌برد. این کشور با کمبود کالا، قطع آب و برق، تنش‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی روبه‌روست.

قانون وضعیت اضطراری به ارتش این قدرت را می‌دهد که برای ایجاد نظم عمومی در بحران کنونی به توزیع مواد غذایی و یا فروش آن بپردازد.

پارلمان ونزوئلا که اکثریت آن در دست محافظه‌کاران است وضعیت اضطراری مورد نظر رئیس جمهوری را برخلاف قانون اساسی دانسته بود. اپوزیسیون محافظه‌کار همواره دیوان عالی کشور را متهم کرده است که در جهت خواسته‌های مادورو عمل می‌کند.

مادورو اوضاع کنونی را در تئوری توطئه صورت‌بندی می‌کند و ناآرامی‌ها، تجمعات اپوزیسیون و شرایط اقتصادی کنونی را به دشمنان نسبت می‌دهد. او سقوط بهای نفت را دلیل بحران می‌داند و می‌گوید هیچ کشور دیگری مثل ونزوئلا با نفت زندگی نمی‌کند.

۷۰درصد درآمد ونزوئلا به صادرات نفت اتکا دارد.

بیشتر بخوانید:

وضعیت اضطراری در ونزوئلا؛ ده نمای نزدیک

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 151 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:33

رسانه‌های ایران از تجمع کارگران «پارسیلون» همزمان با سفر وزیر کشور به خرم آباد خبر دادند. این کارگران بیش از دو سال است که حقوق و دستمزد معوقه خود را دریافت نکرده‌اند.

کارگران پارسیلون خرم‌آباد در دو ماه گذشته بارها در مقابل نهادهای دولتی تجمع کرده و خواستار دریافت مطالبات معوقه خود شده‌اند.

کارگران پارسیلون خرم‌آباد در دو ماه گذشته بارها در مقابل نهادهای دولتی تجمع کرده و خواستار دریافت مطالبات معوقه خود شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا ظهر پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت از تجمع تعدادی از کارگران شرکت «پارسیلون» خرم آباد همزمان با سفر وزیر کشور به استان لرستان خبر داد.

یکی از کارگران این کارخانه به ایلنا گفت که «کارگران از دی‌ماه سال گذشته حقوق و دستمزدی دریافت نکرده‌اند». به گفته او علاوه بر حقوق ماهیانه پرداخت نشده، کارگران عیدی و پاداش سال گذشته را نیز دریافت نکرده‌اند.

در همین زمینه پایگاه «لرستان خبر» گزارش کرد که جمعی از کارگران کارخانه پارسلیون لرستان با ورود وزیر کشور به استان به خاطر عدم پرداخت حقوق و بیمه خود تجمع و اعتراض کردند.

به گزارش این وب‌سایت تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردی با نوشته «ما کارگران کارخانه پارسیلون خرم‌آباد قربانیان خصوصی‌سازی، ۲۷ ماه حقوق طلب داریم. کسی به فریادمان نمی‌رسد» خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.

وب‌سایت «هومیان نیوز» گزارش کرد که مسئولان محلی لرستان در جلسه‌ای که با عنوان اقتصاد مقاومتی و با حضور وزیر کشور تشکیل شده بود، در باره بحران این واحد تولیدی و حقوق معوق کارگران آن صحبتی نکردند.

بر اساس گزارش این وب‌سایت گروهی از کارگران تا زمان خروج وزیر کشور از ساختمان استانداری به تجمع خود ادامه دادند و پس از آن «با همکاری پلیس متفرق شدند».

پارسیلون یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی خرم‌آباد به شمار می‌رود که در دهه گذشته به بخش خصوصی واگذار شد. به گفته کارگران نزدیک به نیمی از کارگران این شرکت اخراج شده و سایر کارگران هم برای دریافت مطالبات خود با مسئولان به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

کارگران این کارخانه چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت نیز در مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده بودند.

تجمع کارگران در اردکان

خبرگزاری ایلنا، همچنین از تجمع کارگران فولاد ارفع اردکان در استان یزد خبر داد. بر اساس این گزارش جمعی از کارگران این شرکت صبح ۲۹ اردیبهشت در اعتراض به وضعیت شغلی و عدم پرداخت به‌موقع دستمزدها تجمع کردند. مدیر این شرکت به ایلنا گفته که معترضان «کارگران پیمانکارهای طرف قرارداد هستند و ربطی به شرکت فولاد ارفع ندارند».

ایلنا به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که یک‌هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس از بهمن سال گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند. بر اساس اعلام مسئولان دولتی این پالایشگاه باید تا پایان سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسید اما فعالیت ساخت و ساز در آن همچنان ادامه دارد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و یک شرکت اندونزیایی سهامداران این پالایشگاه به شمار می‌آیند. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء یکی از پیمانکاران اصلی این پروژه است.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 152 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 5:19

۱۶ ماه مه ۱۹۱۶ قرارداد محرمانه‌ای موسوم به سایکس- پیکو بین دو کشور فرانسه و بریتانیا و با موافقت روسیه تزاری برای تقسیم سرزمین‌های عربی امپراتوری عثمانی منعقد شد که از آن زمان تاکنون سرنوشت خونباری را برای خاورمیانه رقم زده است.

صد سال از آن تاریخ گذشته ولی آثار و پیامدهای این قرارداد همچنان برجاست. ریشه بسیاری منازعات جاری در منطقه از قبیل سرنوشتی که برای کردها و ترک‌ها و عرب‌ها رقم خورده، به قراردادی منتهی می‌شود که نه بر اساس واقعیت‌های موجود بلکه بر اساس منافع دولت‌های استعماری آن زمان تدوین شد.

middleest

در امتداد قرارداد محرمانه سایکس- پیکو، «بیانیه بالفور» توسط دولت بریتانیا صادر شد و لندن رسماً خود را به تاسیس دولت یهود متعهد کرد. با تاسیس دولت اسرائیل در ۱۴ مه ۱۹۴۸ در سرزمین فلسطین (که عرب‌ها از آن بانام «روز نکبت» یاد می‌کنند) منازعه خونباری میان اعراب و اسرائیل آغاز شد که ریشه‌های آن نیز به قرارداد سایکس- پیکو باز می‌گردد.

قرارداد سایکس- پیکو چیست؟

اروپا در حالی به سده بیستم پا می‌نهاد که ژئوپلتیک این قاره در معرض بروز جنگی بزرگ قرار داشت. سده بیستم در حالی برای عثمانی فرا رسید که این کشور را «پیر اروپا» لقب داده بودند. بریتانیا، فرانسه و روسیه می‌دانستند شکست عثمانی، شکست دیگر متحدان این کشور یعنی آلمان، بلغارستان و امپراتوری اتریش- مجارستان را نیز به همراه خواهد داشت.

طرح به شکست کشاندن “پیر اروپا” در حالی در دستور کار بریتانیا، فرانسه و روسیه تزاری قرار داشت که جنبش‌های ناسیونالیستی به ویژه نزد ارمنی‌ها و عرب‌ها در پهنه امپراتوری عثمانی بالا گرفته بود. لندن با بهره بردن از همین امر، ارتباطات مخفبانه‌ای را با «شریف حسین» امیر حجاز و والی مکه برقرار کرد و به او وعده داد که اگر نیروهای تحت امر او علیه دولت عثمانی به پا خیزند و اگر عثمانی متلاشی شود، سرتاسر سرزمین های عربی امپراتوری عثمانی تحت پادشاهی شریف حسین دولتی مستقل تشکیل خواهند داد.

شریف حسین در آرزوی این وعده که هرگز محقق نشد، جنگ‌های جدایی‌طلبانه اعراب علیه عثمانی را سامان داد؛ غافل از اینکه در میانه جنگ یعنی در ۱۹۱۶ بریتانیا و فرانسه این سرزمین‌ها را بین خود تقسیم کرده و اندک اراده‌ای برای اعطای استقلال به یک دولت عربی در سر نداشتند.

تقسیم محرمانه سرزمین‌های عربی امپراتوری عثمانی به «مایک سایکس» و «فرانسوا ژرژ پیکو» وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه سپرده شد. بر اساس قرارداد محرمانه‌ای که اینک به نام سایکس– پیکو شناخته می‌شود، کشورهایی با مرزهای تصنعی در نقشه خاورمیانه عربی ترسیم شدند که اراده ملت‌ها در ترسیم آن نقشی نداشت.

با پایان جنگ جهانی در نوامبر ۱۹۱۸ و فروپاشی عثمانی، نه تنها استقلال یک کشور یکپارچه عربی تحقق نیافت بلکه بریتانیا و فرانسه به عنوان کشورهای متنفذ در جامعه ملل (که بعد از جنگ جهانی دوم به سازمان ملل متحد تغییر نام یافت) طرح تحقیرآمیزی موسوم به قیمومیت (Mandate System) را در ژانویه ۱۹۱۹ از تصویب گذراندند که بر اساس آن کشورهای عرب خاورمیانه به دلیل «توحش، فرو دست بودن و عدم بلوغ کافی در اداره سرزمین‌های خود» تحت سرپرستی بریتانیا و فرانسه باقی می‌ماندند.

به این ترتیب و بر اساس قرارداد سایکس- پیکو نه تنها جنبش جدایی‌طلبی اعراب از دولت عثمانی برای آنان استقلالی را در بر نداشت بلکه حیثیت‌شان نیز بر اساس طرح قیمومیت لگد مال شد.

وعده استقلال؛ سراب اعراب

وعده استقلال به اعراب سرابی بیش نبود اما هم زمان، جنبش صهیونیسم توانست وعده تشکیل دولت یهود در سرزمین موعود در فلسطین را از بریتانیا کسب کند. اراده لندن برای حمایت از تشکیل دولت یهود طی بیانیه موسوم به «بیانیه بالفور» در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ شکل عملی به خود گرفت.

بیانیه بالفور به خودی خود دلیل کافی برای شوکه شدن اعراب از توافقات پشت صحنه بود. در ۲۳ نوامبر همان سال، دولت بلشویک روسیه با علم به قرارداد محرمانه سایکس- پیکو که دولت تزاری و بریتانیا و فرانسه برای تقسیم امپراتوری عثمانی امضا کرده بودند، کلیه متن قرارداد را منتشر کرد تا گواهی باشد که لندن از آغاز هیچ اراده‌ای برای استقلال اعراب در سر نداشت.

فرو افتادن پرده از توافق پنهانی سایکس- پیکو (۱۹۱۶) از یک سو، بیانیه بالفور (۱۹۱۷) از سوی دیگر و تحمیل سیستم قیمومیت (۱۹۱۹) که دست اعراب را در تعیین سرنوشت‌شان بست، حس تلخی را برای پان عربیست‌ها برجا نهاد که هنوز باقی است.

اما، از نگاه پان اسلامیست‌ها، توطئه برای شکست عثمانی نه تنها تمام این تلخی‌ها را همراه داشت بلکه افزون بر آن نابودی «نهاد خلافت» را نیز موجب شد. سلطان عثمانی، خلیفه رسول‌الله نیز تلقی می‌شد. از این رو، نهاد خلافت در نزد اهل سنت، نهادی مقدس تلقی می‌شود؛ به ویژه که جهان اسلام زیر سایه خلافت تقریبا برای پنج سده ( از قرن ۸ تا ۱۳)، عصر طلایی شکوفایی علوم و فنون را همزمان با دوران تاریک اروپا به جهان معرفی کرده بود.

بی‌دلیل نیست که پان اسلامیست‌ها، راه‌حل فائق آمدن بر انحطاط امروز مسلمانان را در بازسازی نهاد خلافت می‌بینند و جهاد برای احیای این نهاد مقدس را وظیفه هر مسلمان می‌پندارند و بی‌ سبب نیست که دولت خود خوانده داعش، برپایی خلافت اسلامی را اعلام داشته است. از همین جا می توان انگیزه جوانان مسلمان در غرب را برای پیوستن به داعش دریافت. در گمان این جوانان، احیای خلافت اسلامی یک واجب دینی است.

بهار عربی: واکنش به میراث سایکس- پیکو

پنج سال مانده به صد ساله شدن قرارداد سایکس- پیکو ، خاورمیانه عربی شاهد رویدادی بس شگرف شد. سلسله جبش‌های مردمی در ۲۰۱۱ علیه حکام عرب از تونس آغاز و تا بحرین امتداد پیدا کرد. قذافی در لیبی با ۴۲ سال حکومت، بن علی در تونس با ۲۴ سال، حسنی مبارک در مصر با ۳۰ سال ، عبدالله صالح در یمن با ۳۳ سال سابقه حاکمیت، از قدرت برکنار شدند. قیام مردمی در سوریه با سرکوب شدید مواجه شد. صدام حسین پیشتر با حمله آمریکا از قدرت به زیر کشیده شده بود.

آنچه ساده‌دلانه در سال ۲۰۱۱ بهار عربی نام گرفته بود، به ویرانی کشورهای عربی افزود ولی جانی تازه در  اسلامگرایی سلفی دمید. در حالی که جریان‌های پان عرب توانی برای برون‌رفت از آلام کشورهای عربی ندارند، اندیشه اسلام جهادی با هدف احیای خلافت (که نهادی مقدس در نزد اهل سنت است) پا به عرصه وجود نهاد تا با درنوردیدن مرزهای تصنعی سایکس- پیکو، خلافت اسلامی را بازگرداند.

در مسیر احیای خلافت، جریاناتی چون داعش اعلام کرده‌اند که نه مرزهای سایکس- پیکو را به رسمیت می‌شناسند و نه مرزهای موجود در میان کشورهای اسلامی را. آنها برای انتقام گرفتن از سرنوشتی که صد سال پیش بر اساس سایکس- پیکو بر منطقه تحمیل و منتهی به فروپاشی خلافت عثمانی شد، حملات خود را به قلب اروپا و از جمله به درون خاک فرانسه و بلژیک کشانده‌اند. در این تهدید امنیتی که اسلام سلفی برای جهان غرب رقم  زده، شمار زیادی از نیروهای جهادی از کشورهای غرب به دولت خود خوانده داعش پیوسته‌اند.

چنین اندیشه‌ای در نهاد خود هنوز از قوه محرکه بالایی برای تحریک مسلمانان برخوردار است و گمان نمی‌رود که با شکست داعش نیز از بین برود. آنچه مهم است اینکه چنین اندیشه‌ای به درازای قرارداد سایکس- پیکو، کینه‌ای صد ساله از غرب برای سرنگونی نهاد مقدس خلافت در سینه دارد.

————————————————————————————————————–

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 156 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 5:19

با ابلاغ قانون بودجه ۹۵ حقوق کارمندان دولتی ایران دست‌کم ۱۴ درصد افزایش می‌یابد. همزمان با این خبر نهادهای کارگری از کاهش سطح رفاه خانوارهای کارگری به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و خدمات حمل و نقل خبر می‌دهند.

mozdkargaran

به رغم آمارهای رسمی فعالان کارگری از کاهش قدرت خرید کارگران به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و برخی از کالاها و خدمات دولتی خبر می‌دهند.

سرانجام پس از گذشت دو ماه از سال. رئیس مجلس قانون بودجه ۹۵ را به رئیس دولت ابلاغ کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، علی لاریجانی صبح پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت این قانون را برای اجرا به حسن روحانی داد. مفاد مصوب این بودجه از ابتدای خرداد امسال لازم‌الاجرا است.

بر اساس قانون بودجه امسال، دستمزد کارکنان دولت حداقل ۱۴ درصد افزایش می‌یابد. آن‌گونه که ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران گزارش کرد؛ این مصوبه از ابتدای خرداد امسال اجرایی خواهد شد و مابه‌تفاوت دستمزد کارکنان دولت در دو ماه گذشته نیز به آنان پرداخت خواهد شد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران پیش از این به هنگام ارائه لایحه بودجه گفته بود که دولت به دنبال افزایش قدرت خرید کارکنان و همسان‌سازی حقوق آنان با میزان رشد نرخ تورم است.

اما یک سوی اجرای قانون بودجه امسال افزایش حقوق کارکنان دولت است، سوی دیگر این قانون الزام دولت به افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های سوختی است. اگرچه مقام‌های دولتی تا به‌حال از اعلام نرخ جدید بنزین خودداری کرده‌اند، اما به گفته معاون وزیر نفت، پس از ابلاغ مصوبه قیمت بنزین هم مشخص خواهد شد. اعلام نرخ بنزین و افزایش آن به هر میزان به صورت طبیعی قیمت سایر کالا و خدمات را افزایش خواهد داد.

کاهش قدرت خرید کارگران

در حالی‌که با ابلاغ قانون بودجه وضعیت درآمدی کارمندان دولتی بهبود خواهد یافت، فعالان کارگری نگران افزایش هزینه زندگی و کاهش رفاه خانوارهای کارگری هستند.

غلامرضا عباسی دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در همین زمینه به خبرگزاری مهر گفت که در دو ماه نخست امسال هزینه زندگی خانوارهای کارگری ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

او افزایش نرخ برخی از خدمات دولتی، حمل و نقل عمومی و روند افزایشی قیمت مواد غذایی را از دلایل افزایش هزینه‌ها دانست و گفت: «قدرت خرید ناچیز کارگران با دستمزد ۸۱۲ هزار تومانی یک‌بار دیگر افت کرده است.»

تعیین حداقل دستمزد در اسفند سال گذشته به محل چالش نمایندگان نهادهای کارگری و نمایندگان کارفرمایان به همراه دولت تبدیل شد. در حالیکه کارگران خواستار تعیین حداقل دستمزد بر اساس نرخ تورم واقعی سبد کالاهای ضروری بودند، دولت در هماهنگی با نمایندگان کارفرمایان دستمزد ۸۱۲ هزار تومانی موافقت کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در واکنش به حداقل دستمزد اعلام شده گفت که شرایط اقتصادی ایران «ظرفیت و کشش دستمزد بالاتر از مقدار تعیین شده را ندارد».

تورم بنزینی در راه است

پس از اعتراض نهادهای کارگری به دستمزد تعیین شده، مقام‌های دولتی وعده کردند که با کنترل نرخ تورم و اجرای سیاست‌های حمایتی و جبرانی از کاهش قدرت خرید خانوارهای کارگری جلوگیری کنند.

اگرچه بر پایه آمارهای رسمی روند کاهشی نرخ تورم ادامه دارد، اما مصوبه مجلس مبنی بر افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی نرخ تورم را تحریک کرده و افزایش خواهد داد.

آن‌گونه که مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد، دولت از نیمه دوم امسال نرخ جدید بنزین را اعمال خواهد کرد. افزایش قیمت بنزین به عنوان یکی از کالاهای معیار در اقتصاد ایران، گرانی سایر کالا و خدمات را نیز به دنبال دارد. از همین رو عباسی از تلاش نهادهای کارگری برای جمع‌آوری و تهیه گزارش‌ها و مستندات از وضعیت معیشت کارگران به صورت فصلی خبر داد و گفت که «این وضعیت نمایندگان کارگران را ناامید می‌کند».


در همین زمینه

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 141 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:31

نخستین فیلم ایرانی که در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی بود. فیلمی درباره زندگی یک زن ایرانی که گمان می‌کند مستقل و آزاد است، اما به زودی درمی‌یابد که او هم در بند مشکلات خانوادگی و اجتماعی‌ست.

نمایی از «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

نمایی از «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

نمایی از «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

نمایی از «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

نمایی از «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

نمایی از «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

«واریتی» در نقدی درباره این فیلم می‌گوید «وارونگی» علاوه بر این تصویری هم از تهران به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان به دست می‌دهد. در این فیلم آلودگی هوا زندگی خانوادگی نیلوفر (با بازی سحر دولتشاهی) را دگرگون می‌‌کند و او مجبور می‌شود هر آنچه را که در طی ده سال ساخته و استقلال خود به عنوان یک زن را مدیون آن است، رها کند و به جست‌و‌جوی هوای پاک زندگی تازه‌ای را در پیش بگیرد.

بهنام بهزادی به خاطر فیلم «قاعده تصادف» جایزه جشنواره فیلم توکیو و جشنواره سه قاره را به دست آورده بود. این نخستین بار است که فیلمی از این کارگردان ایرانی در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید.

هق‌هق یک دختر ایرانی

پوستر «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

پوستر «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

دختری که هق‌هق‌‌کنان در یک روز آلوده در تهران گریه می‌کند. او هم مثل دیگران ماسکی به چهره دارد. بهزادی در گفت‌و‌گو با سایت جشنواره فیلم کن می‌گوید «وارونگی» با این تصویر در ذهن او شکل گرفته است:

«چند سال پیش در تهران، در یک روز خیلی آلوده دختری را در پیاده‌رو دیدم که مثل خیلی‌های دیگر ماسک زده بود و داشت راه خودش را می‌رفت، وقتی که از کنار من رد شد، هق‌هق‌کنان گریه می‌کرد. از خودم می‌پرسیدم که آیا او ماسک زده که خودش را از چشم دیگران و قضاوت‌های مردم پنهان کند؟ چند سال گذشت و با این‌حال این تصویر همچنان در ذهن من بود.»

در «وارونگی»، نیلوفر یک دختر زیبا و مستقل است که ازدواج نکرده و زندگی‌اش را از طریق یک خیاط‌خانه اداره می‌کند. او نه تنها زندگی خود را به تنهایی و با موفقیت می‌گذراند، بلکه برای چندین کارگر هم شغل ایجاد کرده است. او دوست پسر میانسالی هم دارد ( با بازی علیرضا آقاخانی).

 آلودگی هوا و استقلال زن ایرانی

نیلوفر در آپارتمانی با مادرش (با بازی شیرین یزدانبخش) که از بیماری ریوی در رنج است زندگی می‌کند. مادر نباید به خاطر بیماری‌اش خانه را ترک کند و در معرض هوای آلوده قرار بگیرد. اما او به تجویز پزشکان اعتنا نمی‌کند و چنین است که در یک روز آلوده، از حال می‌رود و سر از بیمارستان درمی‌آورد. پزشکان می‌گویند او باید تهران را ترک کند و در شهری با هوای پاک زندگی کند. هرآنچه که نیلوفر ساخته است، ناگهان دود می‌شود و از بین می‌رود. آیا استقلال زن در ایران در چارچوب روابط خانوادگی اصولاً امکان‌پذیر است؟ سرزندگی و شادابی نیلوفر که به گفته منتقد «واریتی» با آدری هیپورن بی‌شباهت نیست در تقابل قرار می‌گیرد با زشتی و خمودگی و آلودگی یک شهر و توقعات خانواده. کدامیک بر دیگری غلبه پیدا می‌کند؟

پیش‌پرده فیلم «وارونگی»، ساخته بهنام بهزادی

این نخستین بار است که بهنام بهزادی از بازیگران حرفه‌ای استفاده می‌کند. سحر دولتشاهی پیش از این سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل سی و سومین جشنواره فیلم فجر را به خاطر بازی در فیلم عصر یخبندان به دست آورده. او در فیلم «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی نیز بازی کرده است.

علی مصفا که در نقش برادر نیلوفر در این فیلم بازی می‌کند نیز از فیلمسازان و بازیگران سرشناس ایرانی‌ست.

بهزادی می‌گوید علی مصفا در این فیلم در نقش کاملاً متفاوتی ظاهر شده که چالش بزرگی برای او و مصفا بوده است.

«واریتی» از یکنواختی ریتم «وارونگی» که نزدیک به زندگی روزانه اتفاق می‌افتد یاد کرده و نوشته است که بهزادی با این حال تا حدی موفق شده تعلیق و هیجانی هم در فیلم ایجاد کند.

منبع: واریتی/ سایت جشنواره فیلم کن

شصت و نهمین جشنواره فیلم کن:

گلشیفته فراهانی: همسر بردبار یک راننده اتوبوس

پشت پرده بازار کن: فروشنده یا مشتری؟

شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم کن آغاز شد

کتایون شهابی، داور مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپا

فیلم‌های جشنواره کن معرفی شدند: یک فیلم از ایران

هفتمین فیلم اصغر فرهادی به جشنواره فیلم کن راه پیدا کرد

هفته منتقدان کن فیلم‌های برگزیده‌اش را اعلام کرد

فیلم جدید وودی آلن جشنواره کن را افتتاح می‌کند

جورج میلر، کارگردان استرالیایی رئیس هیأت داوران کن شد

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 165 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:31

زکیه نِیْسی، فعال محیط زیست و از فعالان کمپین اعتراض به انتقال آب کارون، روز ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ از سوی ماموران اداره اطلاعات دستگیر و به بازداشتگاه ستاد خبری امانیه در اهواز منتقل شده است.

زکیه نیسی

سایت عدالت برای ایران نوشته که مصعب نیسی، برادر زکیه نیسی گفته که ماموران اداره اطلاعات اهواز، صبح روز ۲۹ اردیبهشت پدرش را هم احضار کرده و از او خواسته‌اند که در برابر دوربین، بازداشت دخترش را تکذیب کند، ‌اما پدر زکیه نیسی این خواسته را نپذیرفته است.

مصعب نیسی همچنین گفته که در حالی که خواهرش همچنان در بازداشت است، در فیسبوک او مطلبی منتشر شده است که در آن، زکیه نیسی با تکذیب بازداشتش، نوشته است که پس از«فراخوانده‌شدن» به ستاد خبری و«مصاحبه» درباره «فعالیت‌های محیط‌زیستی و چگونگی پیگیری آنها در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی» به خانه برگشته است.

قبلا نیز بازجویان از فیسبوک یا تلفن افراد بازداشت شده برای ایجاد ارتباط با دوستان و آشنایان فرد و یا نشر اخبار کذب استفاده کرده‌اند.

به گفته برادر زکیه نیسی این پست فیس‌بوکی به‌هیچ‌وجه ادبیات خواهرش نیست و ماموران اداره اطلاعات که در هنگام بازداشت او کامپیوتر و تلفن همراهش را بدون نشان دادن حکم قضایی توقیف کرده بودند ،‌با دسترسی به اکانت فیس‌بوکش این مطلب را به نقل از او منتشر کرده‌اند.

پدر و مادر زکیه نیسی پس از بازداشت او ساعت‌های متوالی مقابل در ستاد خبری امانیه اهواز بودند،‌ اما تاکنون هیچ‌اطلاعی درباره دلیل بازداشت و اتهامات وارده به او به آنها داده نشده است.

زکیه نیسی، ۲۶ ساله، فارغ التحصیل مهندسى کشاورزى است و علاوه بر فعالیت در زمینه محیط زیست در حوزه فرهنگی و حفظ زبان و هویت عربی نیز فعال بوده است. او یکی از افراد موثر در برپایی زنجیره‌های انسانی در اعتراض به انتقال آب کارون است.

انتقال آب کارون به استان‌های کویری از چند سال پیش طرح شده و اعتراض فعالان محیط زیست را به دنبال داشته است.

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ چهار روز پیش از دستگیری زکیه نیسی، شمار زیادی از شهروندان اهوازی با تشکیل زنجیره‌ انسانی در حاشیه رود کارون به طرح انتقال آب این رودخانه به استان‌های دیگر و خسارات محیط زیستی‌ ناشی از آن اعتراض کرده بودند. تجمع روز جمعه،‌ چندمین زنجیره‌ انسانی است که در اعتراض به این موضوع در اهواز برپا شده است.

زکیه نیسی در دو سال گذشته به طور متمرکز در این رابطه فعالیت می‌کند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 147 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:31

به‌رغم مخالفت مدافعان حقوق بشر، مجلس ملی فرانسه پنج‌شنبه ۱۹ مه / ۳۰ اردیبهشت وضعیت اضطراری در این کشور را برای دو ماه دیگر تمدید کرد.

مجلس ملی فرانسه در پاریس

مجلس ملی فرانسه در پاریس

مجلس سنا پیش از این با این تمدید موافقت کرده بود.

اگر این قانون تمدید نمی‌شد زمان آن در تاریخ ۲۶ مه /  ۶ خرداد به اتمام می‌رسید.

وضعیت اضطراری پس از حملات تروریستی به پاریس در ۱۳ نوامبر به اجرا گذاشته شد. در این حملات ۱۳۰ نفر کشته شدند و مسئولیت آن را گروه «دولت اسلامی» (داعش) برعهده گرفت.

در وضعیت اضطراری هرگونه گردهمایی که برای نظم عمومی خطرناک باشد لغو می‌شود و دولت می‌تواند در چارچوب این قانون وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را که از تروریسم حمایت می‌کنند و یا تحریک به اقدامات تروریستی می‌کنند، مسدود کند.

مدافعان حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بین‌الملل به وضعیت اضطراری در فرانسه انتقادهای بسیاری وارد کرده‌اند. آن‌ها معتقدند در این مدت حقوق مسلمان‌هایی که ارتباطی با تروریسم ندارند نادیده گرفته شده است. برخی از آن‌ها در حصر خانگی به‌سر می‌برند و مدت‌ها نتوانسته‌اند سر کار خود بروند.

وضعیت اضطراری به‌ویژه از آن رو تمدید شده است که به‌زودی در فرانسه از تاریخ ۱۰ ژوئن تا ۱۰ ژوئیه (۲۱ خرداد تا ۲۰ تیر) مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا آغاز می‌شود و مسابقات دوچرخه‌سواری «تور دو فرانس» نیز در ماه ژوئیه در این کشور برگزار خواهد شد.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 137 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:09

به گفته مدیر کل ثبت احوال کردستان، سال گذشته شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال در این استان به ثبت رسیده است.

child marrige 10 min

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، محسن آقایی، مدیرکل ثبت احوال کردستان، روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه گفت که علاوه بر شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال در سال گذشته، ۱۶۴ فقره ازدواج زنان با مردان ۲۰ سال بزرگ‌تر از خود نیز صورت گرفته است.

آقایی افزود: « همچنین دو هزار و ۹۹ فقره ازدواج زوجین همسن و ۶۲۱ فقره ازدواج مردان با زنان یک سال بزرگ‌تر از خود در استان به ثبت رسیده است».

به گفته او  بر اساس این آمار میزان ازدواج ثبت شده در سال گذشته در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است.

طبق این آمارها میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸.۳۳ و برای زنان ۲۳.۸۸ سال است.

ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال در ایران کماکان رواج دارد. بر اساس قانون مدنی ایران، سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است. با این حال در ماده ١٠۴١ قانون مدنی آمده است: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ١٣‌ سال تمام شمسی و پسر‌ قبل از رسیدن به سن ١۵‌سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح».

سال گذشته، شهیندخت مولاوردی از آمار «نگران‌کننده» ازدواج کودکان دختر قبل از رسیدن به سن قانونی سخن گفته بود. او افزوده بود: «حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم».

بر پایه آمار صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین علل مرگ دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه به ۷۰ هزار مرگ منجر می‌شود.

بنا به این گزارش، نوزادان مادران کمتر از ۱۸ سال نیز ۶۰ درصد بیشتر از سایر نوزدان با خطر مرگ و بیماری روبه‌رو هستند.

در همین زمینه:

افزایش آمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال در ایران

مشاور وزارت دادگستری: از ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال بی‌اطلاعم

قصد دولت برای بررسی ازدواج کودکان در ایران

ثبت ازدواج ۱۱۴ دختر زیر ۱۵ سال در شهرستان اهر

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 139 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:09

کشوری که میزان رضایتمندی جامعه آن از نظام دمکراتیک با نرخ ۸۲درصد در بالاترین سطح آمریکای لاتین قرار داشت، با بحران اقتصادی و شکاف سیاسی روبروست. کشوری که پنجمین صادر کننده نفت خام جهان و سومین تولیدکننده اوپک است و هشتمین رده جهانی در ذخایر گاز را دارد، اینک در وضعیت ویژه اقتصادی به سر می‌برد.

ونزوئلا در آستانه فروپاشی قرار دارد. صندوق جهانی پول پیش‌بینی کرده که در سال جاری، تورم در این کشور به ۷۲۰درصد برسد. در سال ۲۰۱۵ نرخ تولید ناخالص ملی ۵/۷درصد کاهش یافت و در سال جاری این میزان می‌تواند به منفی ۶/۲درصد برسد.

۷۰درصد درآمد ونزوئلا به صادرات نفت اتکا دارد. کمبود کالا، قطع آب و برق، تنش‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی را دامن زده است. اپوزیسیون ونزوئلا که هیچگاه مخرج مشترکی با سوسیالیست‌ها نداشته، تقریبا همه روزه تظاهراتی برای کناره‌گیری نیکلاس مادورو از ریاست جمهوری ترتیب می‌دهد.

Venezuelan soldiers stand guard in a street outside a supermarket while people queue to try to buy basic food items in Caracas

«ما گرسنه‌ایم…» این جمله‌ای است که مردم در صف‌های طولانی و در خلال انتظار پشت در فروشگاه‌ها و تعاونی‌ها به زبان می‌آورند. نه فقط غذا، بلکه حتی کاغذ توالت یا پوشک بچه هم پیدا نمی‌شود.

Venezuela

قفسه‌های سوپرمارکت‌ها خالی هستند و دولت مایحتاج ضروری را جیره‌بندی کرده است. بازار سیاه رواج یافته و در بعضی شهرستان‌ها کار حتی به غارت مغازه‌ها کشیده است.

venezuela

اپوزیسیون ونزوئلا مادورو را متهم می‌کند که با اعلام وضعیت اضطراری، در پی تحکیم پایه‌های دیکتاتوری است. مخالفان دولت پیوسته با برگزاری تظاهرات، اعتراض خود را بیان می‌کنند. دوران ریاست جمهوری مادورو در سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد اما اپوزیسیون برای کناره‌گیری او از قدرت، طوماری با امضای یک میلیون و هشتصد هزار نفر برای برگزاری رفراندوم تهیه کرده است.

Venezuela

اما رئیس جمهور ونزوئلا می‌گوید هدف تظاهرات خیابانی، کودتا و زمینه سازی برای دخالت نظامی خارجی است. طرفداران دولت هنوز بسیارند؛ هر چند مادورو نفوذ و محبوبیت هوگو چاوز را ندارد. مادورو به هواداران دولت وعده داده که جلوی احتکار کالاها از سوی سودجویان و مخالفان را بگیرد. او  می‌گوید مخالفان مایحتاج ضروری مردم را احتکار کرده ‌اند تا جنگ اقتصادی را تشدید کنند.

Henrique Capriles

انریکه کاپری‌لس، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا می‌گوید کشورش بمبی است که هر آن امکان انفجار آن می‌رود. پس از مرگ هوگو چاوز در بهار ۲۰۱۳ و به قدرت رسیدن مادورو، میانه مخالفان و موافقان دولت بیش از پیش شکراب شد. مادورو یک شخصیت انعطاف ناپذیر ایدئولوژیک دارد، بی آن که از نفوذ و محبوبیت و کفایت چاوز برخوردار باشد. چاوز قادر بود مردم را در شرایط سخت به آینده بهتری امیدوار سازد.

venezuela

به جز خوراک و اقلام ضروری روزانه، مردم از نظر آب و برق هم در مضیقه هستند. آب تنها در ساعاتی از روز جریان می‌یابد و مردم آن را در بشکه و بطری و گالن ذخیره می‌کنند.

venezuela

علت کمبود برق و آب، خشکسالی شدید است. سطح آب  سد “ال‌گوری” در جنوب شرقی ایالت بولیوار ، پیوسته کاهش می‌یابد. این سد تا ۶۰درصد انرژی برق کشور را تامین می‌کرد. منتقدان می‌گویند خشکسالی ناشی از پدیده ال نینو، قابل پیش‌بینی بود اما دولت ونزوئلا در مراقبت‌ها و تدابیر لازم کوتاهی کرد.

Venezuela

کمبود اقلام ضروری بیش از همه به بیماران آسیب می‌رساند. در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های ونزوئلا آنتی بیوتیک، مسکن، صابون و حتی غذا وجود ندارد.

Venezuela

در بیمارستان‌ها تخت کافی در دسترس نیست. بیماران به همین صورت بستری و مداوا می‌شوند. وسایل و تجهیزات کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها ناکافی هستند پزشکان می‌گویند اوضاع و امکانات در سطح قرن نوزدهم است.

venezuela

کارخانه‌ها خوابیده‌اند زیرا مواد اولیه، دستگاه‌ها و تجهیزات فنی با ارز ناشی از فروش نفت وارد می‌شدند. حتی کارخانه‌های تولید آبجو یا نان ذرت هم تعطیل شده‌اند.

مادورو اوضاع کنونی را در تئوری توطئه صورت‌بندی می‌کند و نارآمی‌ها، تجمعات اپوزیسیون و شرایط اقتصادی کنونی را به دشمنان نسبت می‌دهد. او سقوط بهای نفت را دلیل بحران می‌داند و می‌گوید هیچ کشور دیگری مثل ونزوئلا با نفت زندگی نمی‌کند.

رئیس جمهوری ونزوئلا می‌گوید تلاش برای ساقط کردن دولت او  از آمریکا، دشمنان سوسیالیسم و بیگانگان نشات می‌گیرد. او تعلیق دیلما روسف را هم بخشی از برنامه آمریکا برای دخالت در آمریکای لاتین و مقابله با نیروهای چپ و مستقل خوانده است. ارتش ونزوئلا برای نمایش توان خود، تمرینات نظامی برگزار می‌کند. مادورو پس از تمدید سه ماهه وضعیت اضطراری اقتصادی، قول داد که ظرفیت‌های تولیدی کشور را هر چه زودتر بازسازی کند.

معاون حزب متحد سوسیالیست در آخرین موضع‌گیری اعلام کرد که مادورو رئیس جمهور قانونی کشور است: « او با رفراندوم کناره‌گیری نخواهد کرد زیرا رفراندومی در کار نخواهد بود.»

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 132 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:46

بینالی ییلدیریم، وزیر حمل و نقل ترکیه و از معتمدان رجب طیب اردوغان به‌عنوان تنها جایگزین احمد داود اوغلو معرفی شد. داود اوغلو به‌تازگی از مقام دبیرکلی حزب «عدالت و توسعه» و نخست‌وزیری ترکیه کنار کشید.

بینالی ییلدمیر ۶۰ ساله گفت در مقام جدید بیش از هر چیز بر مقابله با تهدیدات تروریستی علیه ترکیه تأکید خواهد کرد.

بینالی ییلدمیر ۶۰ ساله گفت در مقام جدید بیش از هر چیز بر مقابله با تهدیدات تروریستی علیه ترکیه تأکید خواهد کرد.

به‌گزارش رویترز، کنگره ویژه حزب عدالت و توسعه یکشنبه ۲۲ مه / ۲ خرداد در آنکارا برگزار خواهد شد تا رهبر جدید این حزب را انتخاب کند.

بینالی ییلدیریم گفت نامزدی او برای مقام دبیرکلی حزب عدالت و توسعه بر اساس مشاوره با حدود ۸۰۰ عضو این حزب صورت گرفته است.

او که ۶۰ سال سن دارد به رویترز گفت وظایف این مقام را در هماهنگی کامل با حزب‌اش و رهبران آن به‌پیش خواهد برد.

ییلدیریم همچنین گفت در مقام جدید بیش از هر چیز بر مقابله با تهدیدات تروریستی علیه ترکیه تأکید خواهد کرد.

احمد داود اوغلو ۵ مه / ۱۶ اردیبهشت از مقام خود کناره‌گیری کرد. او در آن روز گفت «تحت وضعیت موجود نمی‌تواند چنین وظیفه‌ای را ادامه دهد».

پیش‌تر رسانه‌های ترکیه از بالا گرفتن جنگ قدرت بین اردوغان و داود اوغلو خبر داده بودند. بین داود اوغلو و اردوغان در زمینه تصمیم‌گیری‌ها و دامنه اختیارات اختلاف نظر وجود داشت. رسانه‌های ترکیه هم‌چنین نوشتند که این دو مقام بر سر مسائل تغییر قانون اساسی، کردها و آزادی مطبوعات دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

احمد داود اوغلو در تابستان ۲۰۱۴، پس از آن‌که اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد نخست‌وزیر ترکیه شد. او پیش از آن وزیر امور خارجه این کشور بود.

بیشتر بخوانید:

رفتن داود اوغلو، نشانه‌ای منفی برای ترکیه

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 163 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:46